" yes, we can ( learn from one another)" - Reisverslag uit Venlo, Nederland van rita peeren - WaarBenJij.nu " yes, we can ( learn from one another)" - Reisverslag uit Venlo, Nederland van rita peeren - WaarBenJij.nu

Door: rita peeren

Blijf op de hoogte en volg rita

22 Februari 2014 | Nederland, Venlo

" yes, we can ( learn from one another)"

Finse scholen, universiteiten en ministeries worden de laatste jaren overspoeld met verzoeken hun deuren te openen voor collega’s uit de hele wereld. Deze belangstelling komt met name voort uit de hoge ranking van Finland in de beoordeling van de PISA (Programme voor International Student Assessment). Al decennia lang behoort Finland tot de top drie.

In Finnish Lessons beschrijft auteur en de architect van het naoorlogse Finse onderwijsgestel Pasi Sahlberg de geschiedenis van de Finse onderwijsvernieuwing. Hij beschrijft hoe de Finse strategie en tactiek verschillen van die van de wereldwijde onderwijsvernieuwing.

In de stukjes hieronder schets ik in het kort hoe het onderwijs vorm gegeven is. Dit als achtergrondinformatie voor het bezoek aan Rovaniemi.

Verslag uit: Nederland, Venlo

Onderwijs in Finland

Finland loopt voorop als het gaat om de kwaliteit van leraren, de kwaliteit van het onderwijsstelsel en het aanzien van het lerarenberoep. Volgens de internationale toets PISA behoort het Finse onderwijsstelsel al decennia tot de drie beste in de wereld. Dit terwijl leerlingen pas vanaf 7 jaar naar het basisonderwijs gaan, lerarensalarissen gemiddeld zijn en de schooldag in Finland relatief kort duurt. Een door de Finnen zelf aan gegeven oorzaak is de kwaliteit van de leraren.
Alle Finse leraren worden opgeleid op universitair masterniveau en alleen bevoegde leraren mogen voor de klas staan.
De academisch opgeleide leraren ontwikkelen gezamenlijk het curriculum voor leerlingen.
Verder hebben Finse leraren een ‘entrepreneurrol’ als docent; zij hebben pedagogische onafhankelijkheid in de klas en een belangrijke rol in het initiatieven en besluitvormingsprocessen op scholen.
Een ander krachtpunt volgens de Finse onderwijsexpert Pasi Sahlberg is dat er minder wordt getoetst in Finland en dat de overheid groot vertrouwen stelt in scholen; Finland kent bijvoorbeeld geen onderwijsinspectie.
Daarnaast is ook de aanpak m.b.t. duurzame inzetbaarheid van personeel spraakmakend (Het huis van Ilmarinen).
In Finland is het aantal scholen voor speciaal onderwijs gering, veel leerlingen met speciale onderwijsbehoeften worden binnen de reguliere setting opgevangen.
Dit is voor alle samenwerkingsverbanden in Nederland DE grote uitdaging voor de komende jaren.
Met de ogen strak op deze inclusiegdachte gericht onderneem ik - gepokt en gemazeld in het speciaal onderwijs - deze reis met het primair onderwijsbestuur Siko uit Schiedam. Als eenling mag ik met hen mee op studiereis. Waarvoor dank!

Het weekprogramma ziet er als volgt uit:
Groepsstudiereis Rovaniemi, Finland

Zondag Vertrek
Maandag Ontvangst door hoofd afdeling Onderwijs en Cultuur. Presentatie ‘Onderwijssysteem in Finland, bestuur en beleid’
Rondleiding in het gemeentehuis en de stadsbibliotheek
Dinsdag Schoolbezoek en bezoek aan Artikum museum, rondleiding in dit universitair studiecentrum
Woensdag Rondleiding en bezichtiging bedrijf Lappset; kennismaking met het SmartUs concept
Donderdag Schoolbezoeken, o.a. Universiteit van Lapland, presentatie van het onderzoek naar ‘Ontwikkeling door leren en bewegen’
Vrijdag Schoolbezoeken, bezoek aan de afdeling Teacher Training van de Universiteit van Lapland
Zaterdag Lapland safari, sneeuwscootertocht, rendierslee-rijden, Sami-ceremonie, maaltijd rond kampvuur
Zondag Terugreis